Prva faza protipoplavnih ukrepov je zaključena, prejšnji mesec je bila dokončana še obvoznica, začenja pa se tudi gradnja suhega zadrževalnika, ki naj bi bil predvidoma zgrajen do konca prihodnjega leta.
Zadrževalnik pod Sušo, ki bo stal okoli 16 milijonov evrov, je še zadnji ključni ukrep, začrtan v 34 milijonov evrov vrednem projektu protipoplavne ureditve porečja Selške Sore, ki je sofinanciran iz evropskih sredstev. Suhi zadrževalnik bo imel 20 metrov visoko pregrado in bo lahko zadržal milijon kubičnih metrov vode. Tako ob močnem neurju voda ne bo več zdrvela v Železnike, temveč se bo zbirala v zadrževalniku in se kontrolirano spuščala dolvodno, ne da bi prestopila bregove.
Krajani Zalega Loga, ki so bili tudi sami prizadeti v ujmi 2007 in katerim zadrževalnik ne bo zagotavljal večje varnosti, so ob predstavitvi projekta izrazili več pomislekov, vendar so se s projektom sprijaznili in samega začetka gradnje niso zavirali. Dela so tako stekla po pridobitvi gradbenega dovoljenja leta 2022.
Pred izgradnjo samega zadrževalnika je treba del regionalne ceste prestaviti nad mesto bodoče pregrade. Glavnina del se je zato doslej usmerjala v preložitev in ureditev približno 900 metrov regionalnega ceste z novim 70 metrom dolgim mostom. Pri tem so se krajani soočali s pogostimi zaporami ceste.
"Med gradnjo smo v teh dveh letih pretrpeli veliko zapor. Vsak dan smo praktično dvakrat dnevno imeli enourno zaporo, vmes pa preko dneva še 15-minutne zapore, kar je bilo težko usklajevati s šolskimi prevozi, službami in popoldanskimi dejavnostmi," je za STA povedal predsednik vaškega odbora Zali Log Janez Habjan, ki upa, da se bodo uresničile optimistične napovedi in bo prihodnji mesec promet stekel po novi cesti ter bodo rešeni zapor in semaforjev.
Sočasno se izvaja ureditev struge Selške Sore in gradi kolesarska steza, ki je bila tudi osrednja želja krajanov Zalega Loga, ko so pristali na gradnjo zadrževalnika. Dobili bodo tudi rekreacijske površine in razgledno ploščad. Treba pa bo najti rešitev še za izgradnjo manjkajoče 200-metrske kolesarske povezave med Jesenovcem in samim zadrževalnikom, je opozoril Habjan.
S preusmeritvijo prometa na nov cestni odsek bo omogočen začetek intenzivne gradnje zadrževalnika, ki naj bi bil zgrajen do konca prihodnjega leta. Država je na območju gradnje od krajanov odkupila zemljišča, krajane pa skrbi, kaj bo z območjem poplavnega polja. "Gre za kar nekaj hektarov zemljišč, glede katerih ni še nič določenega. Ni služnostne pravice in tudi ne dogovora, kdo bo to urejal, če bo prišlo to zalitja. To je še vse v zraku," je opozoril Habjan.
Na omenjeno problematiko so lastniki zemljišč opozarjali že pred začetkom gradnje, ko so jim na Direkcija RS za vode zagotovili, da se pripravlja pravilnik o obratovanju in vzdrževanju pregrade, s poudarkom na čiščenju naplavin po poplavah.
Tedaj so krajanom povedali tudi, da bo zadrževalnik dejansko uporabljen zgolj dvakrat ali maksimalno trikrat v stotih letih. "Vendar mene glede na trende v zadnjih letih zelo skrbi, da bo to precej pogosteje," je dejal Habjan, ki je prepričan, da bi bil zadrževalnik ob lanskih ujmah, ko jo je Selška dolina sicer odnesla mnogo bolje od Poljanske, verjetno že v uporabi.