Pod naslovom Iz praznine so prišli darovi kozmosa raziskuje ekosistem povezav, solidarnosti in zgodovin upora, ki izhajajo iz nekdaj tesnih vezi med poosamosvojitveno Gano in nekdanjo Jugoslavijo. Osrednja razstava predstavlja dela približno približno 50 umetnikov.
Sodelujoči umetniki zajemajo iz bazena povezav med sodobno umetnostjo in grafiko na poljih arhitekture, oblikovanja, kmetijstva in botanike.
Kot so zapisali v Mednarodnem grafičnem likovnem centru (MGLC), se letošnji bienale poglobi v emancipatorno vizijo prvega ganskega predsednika Kwameja Nkrumaha, ki jo je uresničeval ob sodelovanju med arhitekti, oblikovalci, inženirji in urbanisti, ki so delovali v državah, kot sta bili Gana in Jugoslavija in ki so bile del gibanja neuvrščenih. Zamišljen je kot praznina in prostor potenciala, ki vsebuje možnost pretvorbe praznine v darove kozmosa. Umetniški vodja Ibrahim Mahama v njem vidi priložnost za obuditev nekdanjih povezav in krepitev transnacionalnih zavezništev.
Umetniška vodja in direktorica Mednarodnega grafičnega likovnega centra (MGLC) Nevenka Šivavec je na današnji novinarski konferenci povedala, da sta razloga, da so se odločili, da povabijo k sodelovanju Mahama, dva. Prvi je, da gre za izjemno vidnega in vplivnega umetnika, ki je popolnoma spremenil dojemanje sveta in umetnosti v njem. Mahama ponuja pozitivne smeri razvoja sodobne umetnosti, lep primer, kako to udejanja, pa je v njegovem rojstnem mestu Tamale, kjer z dobičkom od svoje umetniške prakse vzpostavlja kulturne in izobraževalne institucije.
Drugi razlog pa je, da so ob razmišljanju o zgodovini bienala začeli odkrivati, da zgodba bienala, ki je bila v času gibanja neuvrščenih zelo pomembna in transnacionalna, nosi velik potencial. Vendar jo je treba na novo raziskati iz različnih zornih kotov ter na tej preteklosti, ki je imela tudi razpoke in zmote, zgraditi svojo zgodbo in Mahama je pravi človek za to.
Mahama je k sodelovanju povabil kuratorsko ekipo, ki jo sestavljajo kolektiv Exit Frame, Alicia Knock, Selom Koffi Kudjie, Inga Lace, Beya Othmani in Patrick Nii Okanta, ter s tem bienale po besedah Nevenke Šivavec spremenil v kolektivno delo.
Koproducent letošnjega bienala so Muzej in galerije mesta Ljubljane (MGLM) oz. Cukrarna. Direktor MGML Blaž Peršin je spomnil, da je bil bienale v 70. in 80. letih minulega stoletja edini kraj na svetu, kjer so se lahko srečali ljudje z vzhoda, zahoda in globalnega juga. Kot ključno je izpostavil izbor Mahame za umetniškega vodjo bienala ter njegovo ekipo kuratorjev, mladih ljudi, ki vidijo, kaj se dogaja med vzhodom in zahodom in globalnim jugom. Dodal je, da je tudi sama Cukrarna, nekdanja tovarna sladkorja, močno povezana s temami kolonizacije.
Letošnji bienale bo sicer potekal na več prizoriščih. Poleg MGLC in Cukrarne so prizorišča bienala še Švicarija, PLAC - Participativna ljubljanska avtonomna cona, Krater in Atelje SVS.
Razstava prejemnika velike nagrade 34. grafičnega bienala Ljubljana pa bo na ogled v Ravnikar Gallery Space. Leta 2021 je bila glavna nagrada podeljena JP Raetherju za Protekto.x.x.5.5.5.1 Precipitation, delo, ki ga je podpisala Protektorama, ena od Raetherjevih konstruiranih identitet. Letos predstavlja sestrsko identiteto Transformello.
Veliko nagrado in druge nagrade 35. grafičnega bienala Ljubljana bodo podelili v petek na odprtju bienala. Letošnjo žirijo sestavljajo Bojana Piškur (predsednica), Aziza Harmel, Raphael Chikukwa, Natalija Vujošević, Marie Helena Pereira in Zohra Opoku.